Pages

Tuesday 12 July 2011

Mengenali Jenis-Jenis Tepung.

Tepung merupakan bahan yang wajib ada dalam pembuatan kek mahupun biskut.Untuk menghasilkan kek atau biskut yang dapat memuaskan hati,kita perlu memastikan pengunaan tepung yang betul.Selain tepung serbaguna dan tepung naik sendiri,lain-lain jenis tepung yang biasa kita gunakan adalah tepung kastad,tepung jagung,tepung ubi.tepung beras,tepung pulut,tepung susu dan pelbagai lagi,tak kira lah apa jenama.Baik lah info di bawah akak anggap sangat berguna bagi membantu kita menentukan jenis tepung yang sesuai untuk kita mencuba mambuat kek dan biskut.
Tepung Cake (Cake Flour)
Tergolong dalam tepung berprotien rendah,tepung kek tidak banyak bezanya dengan tepung superfine.Ia mempunyai tekstur yang halus seperti self-raising flour,tetapi tiada bahan penaik di-dalam nya.Sesuai untuk membuat pelbagai jenis kek dan pastri.
Tepung Hong Kong (Water Lily Flour)
 Tepung Hong Kong atau di-kenali sebagai 'Water Lily flour' iaitu sejenis tepung yang sangat putih dan sering digunakan untuk membuat 'PAU'.Ia juga sesuai untuk kek lapis dan menjadikan kek lembut.Namun is agak sukar didapati lantaran mudah rosak lebih jelas lagi tidak tahan di simpan terlalu lama walaupun kita simpan di-dalam peti sejuk.Ia sama ada berkutu atau berkulat.

Tepung naik sendiri juga dikenali sebagai flour with added raising agent.Tepung ini adalah sejenis tepung kek dan mempunyai kandungan serbuk penaik dan soda bikarbonat dalam kadar yang tertentu.Jika kita  menggunakan tepung ini untuk membuat kek,kita tidak perlu menambah serbuk penaik dalam resepi kita.Tepung ini juga mudah didapati di-pasaran.
Tepung Sponge Mix
Boleh digunakan untuk menggantikan tepung gandum,tepung optima dan serbuk penaik.Ia mempunyai banyak perisa seperti coklat,pandan.strawberi,oren,vanilla dan sebagainya.
Tepung Hoen Kwee
Tepung ini diperbuat dari sejenis kacang dan sering digunakan untuk membuat kuih-kuih terutamanya di-Seberang (Indonesia).Ia boleh didapati dalam peket-peket kecil seberat 85gm dan terdapat dalam pelbagai warna seperti kuning,putih,hijau dan merah.Jadi gunakanlah mengikut kesesuaian kita.
.Tepung Gandum Serbaguna.
Tepung gandum biasa yang banyak dipasarkan secara komersial. Fungsinya serupa dengan tepung serbaguna.
Tepung Berprotien Tinggi.

Di kenali sebagai tepung roti kerana kandungan proteinnya yang tinggi.  Gluten di dalam tepung memberikan kekenyalan (elastik)  pada roti apabila di uli.
Tepung Kastad.
Selain mewangikan, tepung kastad akan membuat tekstur kek lebih rapat. You all's boleh gantikan tepung kastad dengan tepung gandum jika suka. Bagaimanapun untuk mendapatkan kek yang lebih gebu, gantikan juga tepung gandum dengan tepung naik sendiri dan lihatlah hasilnya.
Tepung Optima
Tepung optima adalah sejenis tepung yang mengandungi gula di dalamnya dan sesuai dibuat kek keju. Bagaimanapun penggunaan tepung serba guna, tepung jagung atau tepung kastad boleh digunakan sebagai pilihan bergantung pada resepi.Tepung Optima ini adalah tepung yang telah siap sedia untuk kita menyediakan Kek Sponge. Apa yang perlu kita buat adalah hanya masukkan telur, air mentega dan tepung optima. Pukul adunan itu semua dengan mixer sehingga adunana menjadi pekat dan likat. Kemudian ia sedia dibakar.


Sebelum akak berkongsi resepi kek akak. Akak ingat lebih baik kita berkanalan dulu dengan jenis-jenis tepung yang sesuai dengan kek yang akak kongsi nanti..Akak harap sehabat dan ahli keluarga sekelian sesudah berkenalan dengan jenis tepung yang akak kongsi di-atas serta gambar,dapat memudah kan kita membuat kek dan biskut yang sempurna dan sedap..
Sekian Terima Kasih..jumpa lagi...'Asalamualaikum ' dan Salam 1Malaysia.

3 comments:

ctkhadijahanuar said...

Kak diah...Kuih Srikaya Tebal nang nyaman...dh jadi kuih wajib setiap hari raya...dah beberapa tahun tok molah kuih ya...Thanx Kak Diah for sharing...Luv u!!!

Hadiah Ishak said...

CTkhadijah..
Terima Kasih kerna melawat blog kamik..Insyallah Raya tahun tuk kita molah .

Emma said...

cne da jual tepong optima ya ka?

Post a Comment