Pages

Friday 15 July 2011

Menjelang Ramadhan dan Syawal 1432H/2011.

Kedai KKK India Street Kuching.
Pejam celik pejam celik, masa berlalu begitu pantas meninggalkan kita. Kurang dua minggu lagi kita akan menjalankan ibadah rukun Islam ketiga iaitu Puasa.Banyak perkara yang boleh kita diskusikan berkenaan puasa. Antaranya ialah persiapan berbuka, bazar ramadhan, menu sahur, persiapan raya, sales dan 1001 macam perkara lazim yang berkaitan.Bagi akak ..ya sekadar serdahana sahaja.
Mungkin kita alpa dan leka, kedatangan bulan Ramadhan adalah seperti bulan-bulan biasa, tidak diendahkan bahkan ada yang merasakan kedatangannya memeritkan kerana terpaksa menahan diri dari lapar dan dahaga.
Anehnya wahai kawan akak, belum bermula Ramadhan sudah berkira-kira untuk membuat persediaan menyambut Syawal. Langsir sudah ditempah, rumah mungkin sudah dicat baru, perabot diganti baru. Tidak ketinggalan mereka yang sudah berkira-kira menerima tempahan kuih raya. Media elektronik pula sibuk dengan persediaan drama syawal, dan rakaman lagu sempena hari raya.  Alangkah bertuahnya sekiranya  persiapan yang sebegini rapi kita  lakukan sempena menyambut ketibaan Ramadhan yang dinanti-nantikan.
Bercerita perihal persediaan kueh raya kita semestinya akan membeli apa yang wajib untuk membuat kueh saperti tempung.perwarna etc.etc...Akak selalu nyy membeli barangan untuk membuat kueh di kedai kawasan India Street(Kuching).Kedai KHIN KUEH KHIONG (KKK) gambar di atas.
Akak selalu nya akan ke-sana awal sekitar jam 8 pagi sebab KKK terlalu banyak pelangan dan memang akan berlaku kesesakan di dalam kedai KKK kerna tempat nya terhad...

Ingat ya...bag/dompet duit kena AWAS.!!!! ini masa nya si peragut mencari mangsa.

0 comments:

Post a Comment